Oct 30 - Overwatch

Latvijas ceļš uz Overwatch Pasaules Kausu

Latvijas ceļš uz Overwatch Pasaules Kausu.

Overwatch World Cup (OWWC) ir ikgadējs starptautisks Overwatch esporta turnīrs, ko organizē spēles izstrādātājs Blizzard Entertainment. Šī gada 4. Aprīlī Blizzard nāca klajā ar paziņojumu par 2019 gada Pasaules kausa izcīņu, kas norisināsies starptautiskās datorspēļu konferences "BlizzCon" ietvaros, kas norisināsies no 1 līdz 2. novembrim Anaheimas konferenču centrā Losandželosā. BlizzCon ir viens no lielākajiem esporta pasākumiem pasaulē, kas katru gadu tas piesaista arvien lielāku skaitu apmeklētāju. Aizvadītajā gadā BlizzCon piesaistīja 40 000 dalībnieku un, pateicoties iespējai straumēt, to tiešsaistē vēroja vairāk kā miljons skatītāju visā pasaulē, tai skaitā arī Latvijā.

Pirms bija iespēja lemt par dalību, bija nepieciešams izveidot komiteju, kas būs atbildīga par organizatoriskiem uzdevumiem, sociālajiem tīkliem, sponsoru piesaisti, komandas sagatavošanu un citiem tikpat nozīmīgiem darbiem. Sekojot Blizzard noteikumiem, katrai dalības valstij ir obligāti nepieciešama komiteja, kuras sastāvā ir ģenerālmenedžeris, galvenais treneris un kopienas vadītājs. Par nacionālās komitejas ievēlēšanu atbildīgi bija paši fani, tādēļ ieinteresētās personas, kurām bija vēlme reprezentēt Latviju, tika dota iespēja dalīties ar pielāgotu saiti, kurā fani varēja balsot par viņiem sākot no 30. maija līdz 9. jūnijam. Ikviena persona, kurai bija aktīvs Battle.net konts, varēja balsot par to, kuru viņi gribēja redzēt kā savas valsts komitejas pārstāvi. 13. Jūnijā tika paziņots gala rezultāti un tā Latvijas komanda ieguva savus pirmos trīs dalībniekus: ģenerālmenedžeri Leonīdu Maslovu, galveno treneri Gintu Grasi un kopienas vadītāju Anci Mediņu.

Atlasi izturēja 47 valstis, un Latvija tika izraudzīta kā vienīgā no Baltijas valstīm. Jau paziņojuma dienā komitejas steidzās veidot sociālo tīklu profilus, kā arī Discord serverus, lai paziņotu par labo vēsti, kā arī piesaistītu interesentus, spēles fanus, to skaitā arī potenciālos spēlētājus.

Spēlētāju atlase sākas ar paziņojumiem sociālajos tīklos par Latvijas iekļūšanu kā vienu no pasaules kausa dalībniekiem un informāciju, ka ir sākusies potenciālo spēlētāju atlase, kas tiek veikta spēlētajiem aizpildot pieteikšanās formu. Sākotnējā forma satur pamatinformāciju, piemēram, kontaktinformāciju, vecumu un pamat prasmju līmeni, iepriekšējo pieredzi. Sākotnējai atlasei nav nepieciešama detalizēta informācija, tās mērķis ir no liela kandidātu skaita atlasīt kvorumu tālākās izvēles procesa nodrošināšanai. Šīs atlases ietvaros vecums bija nozīmīgs faktors, jo saskaņā ar sacensību nolikumu, dalībnieki var piedalīties tikai no 18 gadu vecuma. Par pamat prasmju līmeni tiek uzskatīts ranks, ko spēlētājs iegūst sacenšoties pret citiem spēlētājiem un iegūstot ranku, kas konkrētajā spēlē segmentēts Bronza līdz Grand Master. 

Spēlētāji, kas pārvarēja sākotnējo atlasi saņēma jautājumus, kas ļāva sīkāk izprast spēlētāja vērtības. Anketa ietvēra tādus jautājumus kā “Beidzoties spēlētāja karjerai, kā viņš vēlas tikt pieminēts komandas biedru vidū.’’, “Kā spēlētāju atcerētos skatītāji, komentētāji” un “Kā viņu atminēsies draugi un ģimene dzīves gaitu beigās.” Šis ir svarīgs posms komandas būvēšanā, jo augsta stresa apstākļos ir svarīgi, ka komandas vērtības ir orientētas vienā virzienā, kas ļauj sagrupēties un kopīgi pārvarēt šķēršļus sagatavošanās procesā. 

Tālākā atlase tika veikta spēles “laukumā”, kur spēlētāju novērtē jau daudz detalizētākā veidā, vērojot to sniegumu spēles vidē. Tika vērtēta spēlētāju komunikācija ar komandas biedriem, mehāniskais izpildījums, spēja reaģēt augsta stresa apstākļos, adaptācijas ātrums un sasniedzamība no treneru puses. Ideālā spēlētājā tiek meklēta ne tikai spēja būt labākajam spēlē, bet arī būt labam komandas biedram. Tā pat kā citos sportos arī Latvijā ir profesionāla līmeņa spēlētāji, ap kurām sākotnēji tika cerēts būvēt komandu, bet diemžēl dažādu iemeslu dēļ spēlētāji nevarēja piedalīties izlases darba procesā tādēļ tika meklēti spēlētāji, kas spētu tos aizvietot.

Atlases procesa rezultātā tika atlasīts pēdējais sešinieks – Niklāvs (TrUsTeMiX) Kalnakārklis; Pavels (Hapkotuk) Voitkevics; Valts Jānis (madPI) Grasis; Artūrs (teeja) Slikšāns; Andris (Xapee) Lukjanovs; Nils (Buhenvalds) Dzenis.

Noslēdzoties atlases procesam, visa uzmanība tika pievērsta sagatavošanās procesam. Tika novērtēta esošā komandas veiktspēja, identificētas spēlētāju stiprās un vājās vietas, izstrādāts plāns tālākai komandas virzībai.

Spēles specifikas dēļ un mazā konkurētspējīgo spēlētāju skaita dēļ nonācām situācijā, kur dažiem no spēlētājiem bija jāmācās spēlēt varoņus ar kuriem tiem nebija iepriekšējas pieredzes, tāpēc bez komandas treniņu plāna tika izstrādāts arī spēlētāju treniņu plāns. Piemēram, Valts “Madpie” Grasis sāka mācīties spēlēt varoni – Doomfist, kas ir ļoti tehnisks varonis un paļaujas uz spēju izmantošanu pareizajā laikā, to kombinēšanu īsā laika posmā un precīzu koordināciju ar komandu.

Lai iegūtu maksimālo iespējamo formu, ar spēlētāju tika izstrādāts treniņu plāns, kas tiek izpildīts katru dienu. Plāns sastāv no 3 daļām – mehāniskās prasmes, spēju laicīgs pielietojums un praktiskā spēle.

Mehāniskās prasmes un spēju izmantošana tika trenēta, klasiskajā sportā pazīstamā veidā, veicot izstrādātus uzdevumus, kas trenē muskuļu atmiņu un ļauj salīdzinoši īsā laikā atkārtot kustības lielā apjomā , jeb citiem vārdiem vingrinājumus.

Praktiskā spēles uzlabošana tiek veikta ierakstot savas spēles materiālu un pēc fakta atskatoties materiālu un analizējot savas kļūdas. Izvērtējot apstākļus konkrētajā gadījumā tās bija 2 spēles dienā, no kurām 1 tika analizēta. Kopējais individuālā treniņa laiks – 2 stundas. Papildus individuālajam treniņu procesam, komanda sanāk kopā un spēlē treniņu spēles pret līdzīga spēka, vai nedaudz spēcīgākām komandām, strādājot pie komandas koordinācijas, komunikācijas un spēles makro elementiem, kuros ietilpts laukuma kontrole un speciālo spēju ekonomija. Starp spēles laiku treneris dod īsus skaidrojumus un mazas korekcijas komandas darbībā. Protams, arī šeit tiek veikta spēļu ierakstu analizēšana, ko vada galvenais treneris, kā laikā spēlētajiem tika skaidrots kā izpildīt konkrētas izspēles, vai atbildēt pretinieku izspēlēm un novērst kļūdas, kas radušās spēles gaitā. 

Treniņu partneri tiek meklēti tam speciāli izveidotās sociālajās telpās izmantojot programmu Discord vai sazinoties ar konkrētas komandas vadību un noorganizējot treniņu. Klasiski treniņš tiek dalīts blokos, kas sastāv no 2 stundu spēles ar komandu, kā laikā tiek izspēlētas 6 kartes, parasti dienā tiek spēlēti 2 bloki ar 15 minūšu pauzi starp tiem. Šādā veidā Latvijas izlase trenējās vidēji 2 dienas nedēļā.

Attēls: Latvijas komandas spēlētājs Pavels (Hapkotuk) Voitkevics trīs pret trīs turnīrā

Bez treniņiem, komanda arī piedalījās līdzekļu piesaistīšanas turnīrā, kuru rīkoja bezpeļņas organizācija Monkey Bubble. Turnīrā piedalījās 18 valstis un turnīra ietvaros Latvijas komanda piedalījās trijās spēlēs, kuras arī tika straumētas Latvijas Overwatch komandas Twitch kanālā. Spēles norisinājās pret Spānijas komandu, pret Dāniju, kā arī pret Izraēlu. Diemžēl, pretinieki bija pārāki par Latvijas izlasi, atstājot komandu bez gūtiem punktiem, bet, tas tikai motivēja komandas dalībniekus uz mērķtiecīgu treniņu apmeklējumu, ka arī papildu analīzi izspēlēm, kas ietekmēja spēles gaitu.

Līdzekļu piesaisti Monkey Bubble veicināja pārdodot limitēta daudzuma turnīra dalībnieku valstu apģērbus un aksesuārus ar valstu logo. Nopērkot jebkuru no precēm, 50% no visas naudas tika novirzīta komandai, 10% - uz kopējo finansējumu, kas tika paredzēts visām komandām. Atlikusī summa bija apģērbu pašizmaksa, pasūtījumu sagatavošana un sūtīšana.

Pirmā iespēja satikt Latvijas komandu bija Team Builder pasākumā, kas norisinājās 20. oktobrī klubā GOEXANIMO, kur interesentiem bija iespēja ne tikai uzdot jautājumus komandas dalībniekiem un komitejai, bet arī saspēlēties ar Latvijas izlasi trīs pret trīs turnīrā, kur, atbilstoši spēlētāja lomai un rankam, tika izveidotas komandas, kas savā starpā sacentās par pirmo vietu.

Attēlā: Latvijas komanda kopā ar komitejas dalībniekiem Team bild pasākumā, kas norisinājās GoExanimo

Šobrīd komanda aktīvi gatavojās savam ceļam uz Ameriku, jo jau 31. Oktobrī norisināsies kvalifikācijas spēles iekš Anaheimas konferenču centra, kuru laikā tiks noteikts kuras no komandām piedalīsies spēlēs iekš BlizCon. Kvalifikācijas raundus varēs vērot arī tiešraidē ap 00:00 naktī no 31. Oktobra uz 1. Novembri pēc Latvijas laika iekš straumēšanas platformas Twitch https://www.twitch.tv/beslproee, kur spēles norisi komentēs Jānis Dzērve un Pēteris Reiters. Šobrīd nav paziņoti pirmie pretinieki, jo, diemžēl, vairāku valstu komandas dažādu apsvērumu dēļ ir atteikušies no dalības Pasaules Kausā, bet šobrīd ir veikts aptuvenais grupu iedalījums un Latvija mērosies spēkā ar Zviedriju, Īriju, Japānu, Spāniju un Paragvaju.

         Komanda vēlas izteikt pateicību par palīdzības sniegšanu un sponsorēšanu komandas atbalstītājiem Scandiweb, Triosport, GoExanimo, kā arī Latvijas Esporta Federācijai. Vēl vēlamies pateikties faniem un sekotājiem, kas nezaudēja pozitīvo attieksmi un atbalstīja komandu, sākot no komitejas atlases, līdz komandas tikšanai uz BlizCon. Viens no mūsu mērķiem ir popularizēt Esportu Latvijā un pateicoties sniegtajam atbalstam, komanda ir spējīga tiekties tuvāk savam mērķim kā arī sapnim par Pasaules Kausa vešanu mājup.